Nicholas Latifi

Nicholas Latifi

 15 januari 2021

#COUNTDOWN 🏁

Nog 10 weken en dan begint Formule 1 weer! 28 Maart starten we in Bahrein. Om je alvast warm te draaien 😉 voor de wedstrijden gaan we jou wekelijks voorzien van leuke informatie over de coureurs.

Hij is geboren op 29 juni 1995 in Montreal (Canada), als de zoon van een rijke Iraans-Canadese zakenman die Sofina Foods Inc. heeft opgericht. Zijn carrière is misschien ook een beetje gevormd door zijn vader. We hebben het natuurlijk over Nicholas Latifi!

In 2009, toen Latifi 13 was, besloot hij te gaan racen met karts. In 2010 eindigde hij op de tweede plaats in de Rotax Junior klasse van het Canadian National Karting Championship. Het jaar daarop eindigde hij op de hoogste trede van het podium in de Rotax DD2-klasse.

In 2012 maakte hij zijn eenzitterdebuut in het Italiaanse Formule Drie-kampioenschap. Dat seizoen pakte hij drie podiumplaatsen en eindigde als 7e in het kampioenschap. In dit jaar verscheen hij ook in de 2012 Continental Sports Car Challenge.

Vervolgens racete hij in de Toyota Racing Series 2013, het FIA Formula 3 European Championship en het Britse Formule 3-kampioenschap. Hij nam ook deel aan de Masters of Formula 3-race van 2013 op Zandvoort. Zijn beste plaats in de bovengenoemde kampioenschappen was de 5e plaats.

In 2014 eindigde hij 10e in het Europese Formule 3-kampioenschap omdat hij de laatste ronde van een race in de Formule Renault 3.5-serie miste. Hij nam dat jaar ook deel aan drie races in de Renault of Tech 1-race. Naast de Formule 3 verscheen hij in de Porsche Carrera Cup in Groot-Brittannië en verving hij Daniel Abt in de Yas Marina-ronde van de GP2 in 2014.

In 2015 voltooide hij een volledig seizoen in de Formule Renault 3.5 en eindigde hij als 11e. Dit jaar reed hij ook vier van de acht races van de Porsche Carrera Cup Groot-Brittannië en als toetje reed hij 4 geselecteerde ronden in de GP2. Dit was zijn afstuderen in de grote competities.

Volg ons ook op Instagram @gppoule

GP2 and Formula 2
In 2016 stapte hij naast Alex Lynn over naar de GP2-serie als fulltime coureur. Ondanks een goede start met een tweede plaats eindigde hij als 16e in het kampioenschap, 101 punten achter zijn teamgenoot die op de 6e plaats eindigde.

In 2017 werd het GP2-kampioenschap omgedoopt tot het Formule 2-kampioenschap. Vóór 2017 was zijn enige overwinning de Vallelunga-race van de Formule 3 in 2012. Deze rebranding leek heel goed uit te pakken voor Nicholas. Hij behield niet alleen zijn plaats bij DAMS, hij eindigde het seizoen ook op de 5e plaats in het rijderskampioenschap, dat slechts 2 plaatsen en 13 punten achterliep op zijn teamgenoot. Op de Red Bull Ring had hij zijn tweede ervaring in zijn carrière en eindigde hij als eerste in een Formule-auto. Een prestatie die hij pas volgend seizoen zou herhalen.

2018 was niet zijn beste jaar. Hij eindigde dat jaar op de 9e plaats. Zijn teamgenoot, Alexander Albon, eindigde als derde en eindigde met 121 punten meer dan Latifi. Maar Latifi zou dit jaar opnieuw een eerste plaats aan zijn conto kunnen toevoegen.

In 2019 kende hij een sterke start van het seizoen. Helaas kon hij de sterke start niet vasthouden want midden in het seizoen zagen we een terugval in zijn prestatie. Hij eindigde het seizoen echter sterk, als tweede van seizoenwinnaar Nyck de Vries en behaalde dat seizoen 4 eerste plaatsen op het podium.

Formule 1
In 2016 werd hij getekend als nieuwe testrijder van Renault. Dat jaar reed hij 140 rondes in een auto van 2012 voor Lotus. Een jaar later kwam hij in actie in een in gebruik zijnde Formule 1-auto.

Nicholas Latifi werd aangekondigd als testrijder en reservecoureur voor het seizoen 2018 voor Force India. Dat seizoen voegde hij vijf Free Practice 1-sessies toe aan zijn cv.

In 2019 stapte hij over naar Williams, om hun test- en reservecoureur te worden. Dat jaar kreeg hij 6 FP1-sessies onder zijn riem voordat hij werd aangekondigd om de vacante stoel van Robert Kubica te vervullen.


Dankzij zijn vader kon hij zijn plaats in de Formule 1 veiligstellen, het is geen publiek geheim dat racen een erg dure sport is. Om een ​​volledig jaar in de Williams te kunnen racen, investeerde Latifi 36 miljoen dollar in het financieel geplaagde Williams-team. En aangezien coureurs ook een salaris moeten verdienen, krijgt Nicholas aan het einde van het jaar een salaris van $1 miljoen, waarmee hij een van de drie minst verdienende coureurs van de grid is.

Het interessante is dat de heer Latifi ook €220 miljoen in McLaren heeft geïnvesteerd. Zowel Latifi als Zak Brown, COE en teambaas van McLaren, verklaarden vanaf het begin: “Er is geen verband tussen de investering van Michael Latifi in McLaren en de race carrière van Nicholas Latifi. Dit was een primaire bepaling van de deal van zowel Michael Latifi als McLaren in gelijke mate.”

Overstappen naar McLaren is dus uitgesloten. Wat gebeurt er daarna? Williams heeft een enorm financieel probleem. In mei 2020, tijdens het hoogtepunt van de COVID-19-crisis, kreeg Williams een lening van 56 miljoen van de heer Latifi. Deze lening kreeg Williams met de historische auto’s, fabrieken en terreinen als zekerheid. Dus als Williams failliet gaat, wordt meneer Latifi de eigenaar van het hele team. De heer Latifi verbond ook zijn eigen merk Sofina Foods als titelsponsor aan de apparatuur en zorgde er als importeur van het Lavazza-koffiemerk in Canada ook voor dat Lavazza en Williams een sponsordeal sloten.