Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo

 17 februari 2021

🏁 COUNTDOWN

Nog 5 weken en dan begint Formule 1 weer! 28 Maart starten we in Bahrein. Om je alvast warm te draaien 😉 voor de wedstrijden gaan we jou wekelijks voorzien van leuke informatie over de coureurs.

Deze week belichten we Daniel Ricciardo! Hij werd in 1989 in Perth geboren en begon op negenjarige leeftijd met karten. Nadat hij zich een weg door de skeletten had gewerkt, nam hij in 2005 deel aan de Australische Formule Ford-serie. Hoewel hij in een niet-competitieve auto reed, maakte hij genoeg indruk om een ​​studiebeurs te bemachtigen voor het Formula BMW Asia-kampioenschap van het volgende seizoen.

Volg ons op Instagram @gppoule

Ricciardo, die toen al lid was  van het juniorenteam van Red Bull, promoveerde in 2009 naar het prestigieuze Britse Formule Drie-kampioenschap. Hij bewees daar dat zijn succes in de Formule Renault niet eenmalig was. Zes palen en zes overwinningen later won hij zijn tweede kampioenschap in evenveel jaren.

Als hij niet aan het racen was werkte Ricciardo hard aan de F1-simulator op het hoofdkantoor van Red Bull in Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk. Ook hielp hij de ingenieurs van het team op testdagen. Aan het einde van het jaar werd hij uitgenodigd om voor Red Bull te rijden tijdens de test voor jonge coureurs. Hij stelde niet teleur, waardoor Spanje bovenaan de tijdschema’s achterbleef.

Formule 1

Dit tempo en zijn uitstekende feedback hielpen hem de reserverol van Red Bull voor 2010 veilig te stellen. Hoewel hij nooit verplicht was als race-stand-in, verzekerde hij zich wel van een tweede opeenvolgend optreden in de eindejaarstest voor jonge coureurs. Hij heeft zijn racevaardigheden verder aangescherpt in de Formule Renault 3.5-serie, waarbij hij vier races won en als tweede eindigde in het klassement van 2010.

Torro Rosso

Hij bleef in 2011 voor een tweede seizoen in de Formule Renault rijden en zijn carrière in de Formule 1 zette ook een stap voorwaarts toen hij de vaste derde coureur werd voor het Toro Rosso-team dat eigendom is van Red Bull. Na een aantal indrukwekkende oefenwedstrijden op vrijdag te hebben gespeeld bij elk van de eerste acht Grands Prix van het seizoen, groeide de speculatie dat hij in een Toro Rosso-racestoel zou gaan vervangen door Sebastien Buemi of Jaime Alguersuari.

Maar in de aanloop naar de Britse Grand Prix van juli werd aangekondigd dat hij zijn F1-racedebuut zou maken met het Spaanse team HRT, dat een samenwerkingsovereenkomst had gesloten met Red Bull om Ricciardo’s ‘formatie en ontwikkeling’ te ondersteunen voorafgaand aan een mogelijke toekomstige race. plaats bij een van de eigen teams van Red Bull. Dat team bleek Toro Rosso te zijn, die hem contracteerde voor 2012 na een aantal sterke prestaties voor HRT naast voormalig STR-racer Vitantonio Liuzzi.

In combinatie met rookie teamgenoot Jean-Eric Vergne, gebruikte Ricciardo zijn superieure ervaring om de Fransman 16-4 in de loop van 2012 te overtreffen en punten te scoren in twee keer zoveel races. Het duo zette hun onderlinge rivaliteit voort in 2013, met Ricciardo opnieuw de overhand, zijn groeiende snelheid en volwassenheid hielpen hem een ​​racezitje in 2014 te bemachtigen bij het zusterteam en regerend wereldkampioen Red Bull.

Red Bull Racing

Wat er daarna gebeurde, had niemand, ook Ricciardo, voorspeld. Terwijl Sebastian Vettel moeite had om grip te krijgen op de nieuwe generatie hybride machines van 2014, maakte zijn nieuwe teamgenoot de overgang gemakkelijk. Tegen het einde van het seizoen had hij drie races gewonnen en vestigde hij zich als de nieuwe de facto nummer één bij Red Bull, en met Vettel die vervolgens overliep naar Ferrari, werd de Australiër hun echte teamleider voor 2015.

Helaas voor Ricciardo was hij niet in staat om dat momentum om te zetten in een felbegeerde titelaanval, omdat Red Bull, voornamelijk verlamd door een gebrek aan kracht en betrouwbaarheid, de competitieve volgorde verzwakte. Een paar podiumplaatsen – beide na typisch uitzonderlijke ritten in Hongarije en Singapore – waren het hoogtepunt van zijn prestaties in een verder frustrerende campagne.

De zaken verbeterden in 2016, toen Ricciardo zijn reputatie als een van de topvliegers van de F1 versterkte, aangezien Red Bull het enige team bleek dat – af en toe – Mercedes kon uitdagen voor de overwinning. Hij verbeterde zijn spel bij de komst van nieuwe teamgenoot Max Verstappen en legde de teleurstelling opzij van een fout in de pitcrew die hem een ​​gewaardeerde Monaco-triomf kostte, waarbij hij terugkeerde om zijn vierde overwinning in zijn carrière te pakken, in Maleisië. Nog eens zeven podia plaatsten hem derde in het klassement – en stelden hem in staat om zijn eigen kenmerkende feest, de ‘Shoey’, te vieren.

Sindsdien heeft hij overwinningen toegevoegd aan de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017 en de Grand Prix van China en Monaco in 2018. Na 2018 tekende Ricciardo bij Renault.

Renault

Op 29 augustus 2019 werd aangekondigd dat Hülkenberg voor het seizoen 2020 zou worden vervangen bij Renault en dat Ricciardo de voormalige Force India-coureur en Mercedes-reserve Esteban Ocon zou gaan samenwerken.

Bij de 2020 Eifel Grand Prix kwalificeerde Ricciardo zich als 6e voordat hij het eerste podium van het team scoorde sinds de 2011 Grand Prix van Maleisië. Dit was Ricciardo’s eerste podium sinds hij bij Renault kwam, en zijn beste resultaat sinds de Grand Prix van Monaco in 2018. Hij bereikte een tweede keer het podium voor Renault tijdens de 2020 Emilia Romagna Grand Prix.

McLaren

Na twee jaar bij Renault zal Ricciardo zich bij McLaren voegen voor het 2021 Formule 1 Wereldkampioenschap als vervanger van Carlos Sainz Jr. die een meerjarige deal heeft getekend. Zijn teamgenoot voor 2021 wordt Lando Norris, die momenteel door het team zal worden vastgehouden. Ricciardo gaf vervolgens aan de media toe dat hij voordat hij bij McLaren tekende, gesprekken had gevoerd met Ferrari over het overnemen van de stoel van Sebastian Vettel, maar dat Ferrari in plaats daarvan Sainz had getekend.