Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen

 28 januari 2021

🏁 COUNTDOWN 

Nog 9 weken en dan begint Formule 1 weer! 28 Maart starten we in Bahrein. Om je alvast warm te draaien 😉 voor de wedstrijden gaan we jou wekelijks voorzien van leuke informatie over de coureurs.

De Iceman, ook wel bekend als 2007 F1-wereldkampioen Kimi Raikkonen, is een man van weinig woorden. Hij is al heel lang in de game, dus ga er even goed voor zitten, want we hebben veel te vertellen over deze legend.

Begonnen bij Sauber in 2001 op slechts 21-jarige leeftijd, werd het beruchte karakter van Raikkonen meteen duidelijk nadat werd ontdekt dat hij een half uur voor zijn debuut sliep. Desalniettemin was het talent voor iedereen zichtbaar, want hij scoorde negen punten en eindigde tweemaal op de vierde plaats.

Kimi’s sterke start van zijn F1-carrière was genoeg om interesse van McLaren te wekken, en ze contracteerden hem onmiddellijk als mede-Fin en tweevoudig wereldkampioen Mika Hakkinen’s vervanger voor het seizoen 2002.

In een jaar dat werd gedomineerd door Michael Schumacher en Ferrari, maakte Raikkonen indruk. Hij scoorde zijn eerste podium in zijn eerste race voor McLaren in Australië. Nog drie podia volgden toen hij het seizoen 2002 afsloot met 24 punten. Hij zou er nog veel meer hebben gehad als McLaren niet de ontstellende betrouwbaarheid en de grote motorproblemen van Mercedes waren geweest.

In het F1-seizoen van 2003 begon Raikkonen zijn ware potentieel te realiseren toen hij Schumacher bijna versloeg voor het Wereldkampioenschap. Maleisië, de tweede race van het seizoen, was de bestemming voor zijn eerste raceoverwinning omdat hij de rest van het veld domineerde. OP de tweede plaats was Rubens Barrichello, die met 39 seconden achterstand eindigde.

Hij volgde dat op met een overwinning in zijn volgende race in Brazilië, hoewel deze later werd toegekend aan Giancarlo Fisichella en consistente podia in Oostenrijk, Monaco, Groot-Brittannië en Hongarije maakten hem een ​​echte kanshebber. De McLaren hadden echter niet genoeg om te concurreren met de sterkere Ferrari en Schumacher pakte de titel in Japan, ondanks dat Kimi nog twee podiumplaatsen scoorde in de VS en Japan.

2004 werd opnieuw gedomineerd door Ferrari, maar 2005 wordt misschien wel herinnerd als het beste seizoen van Kimi’s carrière. Zeven overwinningen en een verleidelijk kampioenschapsgevecht met Fernando Alonso waren genoeg om de Formule 1 een nieuw tijdperk in te luiden, met deze twee jonge coureurs in de voorhoede.

Kimi’s gebrek aan consistentie en de betrouwbaarheid van de auto kostten hem de titel, ondanks het feit dat hij de snelste auto had voor de tweede helft van het seizoen. McLaren faalde opnieuw in 2006, omdat ze een ondermaatse auto produceerden die goed genoeg was voor slechts een handvol podia.

Räikkönen had geen geduld meer met het Britse team en hij verhuisde vervolgens naar Ferrari om de vervanger van Schumacher te worden. Overwinning in zijn eerste race in Australië zette de toon voor een geweldig seizoen en een lang titelgevecht met de McLaren’s van Alonso en Lewis Hamilton.

Halverwege leek het een onrealistisch doel om de titel te winnen, maar overwinningen in Frankrijk en Groot-Brittannië werden gevolgd door consistente podia en verdere overwinningen in België en China.

In de laatste race stond hij zeven punten achter Hamilton en nadat de jonge Brit een versnellingsbakprobleem had opgelopen, was het Kimi’s titel te verliezen. Hij nam de leiding van teamgenoot Felipe Massa en wandelde naar zijn eerste wereldkampioenschap. Helaas raakte Kimi teleurgesteld in het leven in de sport en twee teleurstellende campagnes in 2008 en 2009 zorgden voor een vroegtijdig vertrek en pensionering uit de Formule 1.

Volg ons op Instagram @gppoule

Maar na twee seizoenen met weinig succes in de Rallying doorgebracht te hebben, bezweek de Fin voor zijn roeping en keerde terug, met Lotus.

2012 was een van zijn beste seizoenen en hij bewees dat veel twijfelaars ongelijk hadden. Kimi had zijn beste seizoen in jaren met zes podia en een enkele overwinning in Abu Dhabi. Met meer geluk aan zijn zijde, zou het meer zijn geweest. De derde plaats in het kampioenschap was fantastisch.

Een overwinning op de openingsdag in Australië in 2013 gaf hem hoop op een titelwinnend seizoen, maar door een loonconflict en de vorm van Red Bull kon hij niet meedoen.

In 2014 verhuisde Raikkonen terug naar Ferrari omdat Lotus moeite had om hem te betalen. Een verrukkelijke strijd met Fernando Alonso werd verwacht, maar Ferrari produceerde wederom een ​​slechte auto. Raikkonen worstelde het hele seizoen, terwijl Alonso erin slaagde de problemen te omzeilen.De reputatie van de Fin kreeg een klap, maar de algemene erkenning dat de Ferrari zo slecht was, betekende dat zijn plaats in het team verzekerd was.

2015 bleek echter vergelijkbaar te zijn met nieuwe teamgenoot Sebastian Vettel die drie overwinningen scoorde en het puntentotaal van de Fin bijna verdubbelde.

De Ferrari van 2016 was niet in staat om een ​​vuist tegen Mercedes te maken en zelfs Red Bull liet zien dat ze Ferrari weer konden verslaan. Kimi scoorde dat seizoen 4 podia en won bijna de Spaanse Grand Prix. In de Spaanse GP achtervolgde hij Red Bull’s nieuwste coureur Max Verstappen gedurende 20 ronden tijdens de laatste etappes van de race. Maar de Nederlander gebruikte zijn vaardigheid en de downforce van de Red Bull heel goed in de laatste bocht van de ronde weg te trekken.

In 2017 was de Ferrari SF70H weer veel beter, maar de auto leek niet te passen bij Kimi’s rijstijl. Zijn Ferrari-teamgenoot Sebastian Vettel won er 5 races mee. Raikkonen scoorde er wel 7 podia mee, maar geen racewinst. Hij had enkele domme botsingen met de Red Bull van Max Verstappen die niet hielpen. Aan het einde van het F1-seizoen 2017 had hij een gigantisch verschil van 112 punten tussen hem en zijn teamgenoot Vettel.

2018 werd door velen bestempeld als waarschijnlijk zijn laatste seizoen in de Formule 1. De toen 38-jarige Fin met twee kinderen kon eindelijk af en toe lachen.

Hij had geen enkele race gewonnen sinds zijn terugkeer bij Ferrari.

Het F1-seizoen van 2018 maakte een einde aan zijn honger naar een Formule 1-overwinning. Hij won de 2018 Grand Prix van de VS met een geweldige strijd en een strakke afwerking. Het was zijn enige overwinning sinds zijn terugkeer bij Ferrari in 2014. Zijn laatste overwinning vóór die voor Ferrari was in 2013, toen hij de eerste race van het seizoen won voor Lotus F1.

Een paar maanden eerder tijdens de Italiaanse GP kwam het nieuws naar buiten dat Kimi zal worden afgezet door 2018 rookie-coureur Charles Leclerc. De Finse coureur die met 39 al de oudste coureur van de grid is, tekende een contract voor twee jaar bij zijn debuutteam Sauber. Het team werd voor het seizoen 2019 omgedoopt tot Alfa Romeo Racing.

Zijn teamgenoot voor 2019 zou de Italiaanse rookie-coureur Antonio Giovinazzi zijn. Samen met het merk Alfa Romeo de coolste coureurs van de grid van 2019.

Het seizoen 2019 begon met geweldige prestaties van de Finse kampioen, die op de punten eindigde in de eerste vier races, met een 7e plaats als zijn beste resultaat voor Alfa Romeo, behaald in Bahrein op 31 maart. Daarna had hij drie zware races in Spanje, Monaco en Canada, waar hij geen punten scoorde. Na die negatieve streak keerde hij terug naar zijn geweldige vorm, voegde punten toe in vier van de laatste vijf Grands Prix voor de zomerstop en eindigde twee keer als 7e, in Frankrijk en Boedapest.

Aan het einde van de eerste helft van 2019 scoorde Kimi 31 van de 32 punten van Alfa Romeo in het kampioenschap en had hij zichzelf gevestigd als kandidaat om het middenveld te leiden. Absoluut een solide start van de campagne voor de Flying Finn.

De tweede helft van 2019 was totaal anders voor Raikkonen en Alfa Romeo, waarbij de kampioen van 2007 slechts één keer punten scoorde in de tweede helft van het jaar. Zijn beste finish van het seizoen vond echter plaats tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 2019, waar hij een 4-5 finish voor het team leidde.

Raikkonen eindigde 2019 als 12e in het WDC met 43 punten.

De door Ferrari aangedreven teams hadden het moeilijk in 2020 en Alfa Romeo kon in het seizoen 2020 niet genieten van de consistentie van Raikkonen uit 2019. Toch scoorde de wereldkampioen van 2007 twee negende plaatsen in de 2020 Toscaanse GP en de 2020 Emilia Romagna Grand Prix.

Räikkönen zal in 2021 blijven racen voor Alfa Romeo naast Giovinazzi.