Yuki Tsunoda

Yuki Tsunoda

 5 februari 2021

🏁 COUNTDOWN

Nog 7 weken en dan begint Formule 1 weer! 28 Maart starten we in Bahrein. Om je alvast warm te draaien 😉 voor de wedstrijden gaan we jou wekelijks voorzien van leuke informatie over de coureurs.

Hij behoort tot één van de nieuwste namen van het Formule 1-circuits. Hij zal de Scuderi AlphaTauri overall dragen in het seizoen van 2021. Het is daarom de hoogste tijd om Pierre Gasly’s nieuwe teamgenoot Yuki Tsunoda wat beter te leren kennen!

Volg ons op Instagram @gppoule

Na zijn Formule 3-debuut in 2019 voegt de 20-jarige coureur die schittert in de Formule 2 in 2020 zich bij het team als de nieuwe hoop van Scuderia AlphaTauri. Tsunoda, zal door in maart op de baan te racen, de 18e Japanner zijn die deelneemt aan de Formule 1. Laten we het avontuur van Tsunoda, de jongste coureur op de grid, eens nader bekijken.

Hoe is hij begonnen?
Elke racer heeft ‘dat’ moment waarop zijn dromen op een bepaald moment in zijn leven duidelijk worden. Voor Yuki vond dat moment plaats in 2004, tijdens de gymkhana-race waaraan zijn vader deelnam toen hij nog maar een vierjarig kind was. Gedreven door zijn passie voor racen, stapte Yuki met karting een nieuwe wereld binnen. De Japanse coureur, die na zijn kartjaren op 16-jarige leeftijd overschakelde op voertuigen met open wielen, keek nooit meer achterom. Na een veelbelovende driedaagse test op Hungaroring in Boedapest in 2018, herinnert Yuki, de coureur van het Red Bull Junior Team, zich die dag: “Het was een van de mooiste momenten en tests van mijn leven.”

In 2016 nam hij deel aan het Honda Formula Dream Project en begon zijn eenzittercarrière met zijn debuut in het Japanse F4-kampioenschap, dankzij de steun van voormalig F1-coureur Satoru Nakajima, waarmee hij in 2017 de regionale titel en in 2018 de nationale titel won.

Toen hij in 2019 van Azië naar Europa verhuisde, moest Yuki zich aanpassen aan een nieuwe cultuur. Hij zei dat hij het aanvankelijk moeilijk vond om zich aan de nieuwe omgeving aan te passen, vooral aan het nieuwe voedsel. “Ik hou echt van eten. Ik hou van sushi en Japans eten in het algemeen. Door het moeten aanpassen van mijn dieet raakte ik een beetje gestrest.” Daarnaast moest hij concurreren met zijn rivalen in de Formule 3. In de tweede helft van het seizoen wist hij, in de eerste 5 wedstrijden, telkens in de top 6 te eindigen. Zijn volgende uitdaging werd de Formule 2.

Terwijl Yuki in de derde race van het seizoen op pole position en podiumsucces reed in de Red Bull Ring, was hij op een nieuw niveau met overwinningen in België, Bahrein en Silverstone. Yuki verfraaide zijn Formule 2-carrière met podiumsuccessen en slaagde erin het seizoen op de derde plaats af te sluiten.

Scuderia AlphaTauri, teammanager Franz Tost, zegt dat hij onder de indruk was van Yuki’s testrit op Imola. “Het was een beetje vochtig in de ochtend, dus we begonnen de dag met regenbanden. Yuki beheerste de auto meteen, dus toen we overschakelden op droge banden zagen we dat de rondetijden snel verbeterden. Het was best indrukwekkend. Hij gaf waardevolle technische feedback over het gedrag van de auto. Ik weet zeker dat het van grote waarde zal zijn voor ons team. ”

In 2019, voordat het Formule 3-seizoen van start ging, zei Yuki dat zijn doel was om op redelijk korte termijn, F1-coureur te worden. Deze taak is nu voltooid. Dus wat vindt Yuki ervan om volgend seizoen aan de top van de sport te strijden?

“Ik kijk er echt naar uit en ik heb er alle vertrouwen in dat ik goed zal presteren in de Formule 1. Zoals de meeste coureurs is racen in de Formule 1 altijd mijn doel geweest, dus ik ben erg trots op mijzelf. Ik zal de hoop koesteren van veel Japanse F1 fans. Ik ga mijn best doen om ze niet teleur te stellen.”